zaterdag 14 juni 2014

Sneaky Sneakers

Ik ging even naar de Lidl voor batterijen. Volgens de rekenkamer zijn die namelijk minstens zo goed als Duracell, en 4x goedkoper (als het niet meer is). Ik had me laatst vergist en onthouden dat het bij de Action was. Nou die batterijen zijn dus dump, allemaal weggegooid, heb er nog niet 1 foto mee kunnen nemen.

Ok, even batterijen halen en een kabeltje voor het opnemen van de piano zonder bijgeluiden... Pfft, ja het was lekker weer en gezellig in de stad, en ik bedacht dat ik nog een pet moest kopen... Voor ik het wist, zat ik gymschoenen te passen. Omdat die waar ik op loop al drie keer geplakt zijn al heel lang 'te klein' zijn en ik ze waarschijnlijk binnenkort echt niet meer aan kan omdat ze dan uit elkaar liggen. Mijn andere gymschoenen hebben een soortgelijk probleem en zitten ook nog eens een stuk minder lekker.

De meneer van de Perry kon niet geloven dat ik al 12 jaar dezelfde sneakers heb en dat ze er nog zo goed uitzien. Gewoon heel goede schoenen, in Italie gekocht - op de krimp dus, want ze zaten het eerste jaar al te krap, maar ik MOEST ze hebben. En ga nou niet zeggen: je lijkt wel een wijf, dat zeg ik zelf wel. Ja, met shoppen versla ik toch een flink percentage vrouwen in kooplust. Net zoals met mijn verzameling schoenen. Ik weet niet in welk percentiel ik dan val bij de vrouwen, maar bij de mannen zal het tegen de 90 lopen, ja die specifieke 10 procent, daar hoor ik dus niet bij. Prima, altijd baas boven baas.

Loop ik nog even bij van Haren binnen want daar hebben ze megakorting of zoiets. En nu de koorts van kopen is aangewakkerd, kan ik niet zonder zo'n mooie gevulde doos naar huis, dat snapt bijna elke vrouw. Ik ben gerust, er zijn haast geen mannen die lezen, laat staan dat ze mijn blog lezen. En ze haken zeker af als het over schoenen gaat, doei!!!

Voor ik het weet zit ik hele kekke adidasje te passen, lichtblauw met de strepen in het rood. Knalt zo onder mijn broek uit! Nou en, ik ben bijna vijftig, dus ja, dat mag nu even een paar jaar!

Hmm, die zitten niet lekker, hak te los, loopt niet soepel. Damned jammer, 50 euro en staan ontzettend leuk. Ja een echte schoenenvrouw zou ze kopen en er nog een paar bij nemen dat wel lekker zit. Is het schuld gevoel ook meteen afgekocht. Hier toont zich mijn testosteron. Het moet vooral ook functioneel zijn: goed werken. Anders doe ik ze nooit aan. Een (echte) man loopt liever naakt dan dat hij iets aandoet dat niet lekker zit. Zo'n man ben ik dan dus weer wel.

Er staat daar nog een heel eenzaam paartje Nikes mij aan te staren. Ik had ze al opgemerkt en meteen afgedaan als te opzichtig, te gladjes. Grijs netstofje over de schoen heen en met knaloranje veters afgewerkt. De hak is in een soort pilaren gallerij vormgegeven waarvan die pilaren ook knaloranje zijn. Dit valt nog wel meer op dan die adidasjes... So far zo goed. Toch maar even passen dan. Hé, doos hoort niet bij schoen, prijs/maat? Ja, toch precies mijn maat! Nou ja iets groter, wat maakt het uit, als het maar lekker zit. Prijs: 20 euri meer dan die Adidasjes die niet zitten en die ik niet ga nemen, nee ik ga ze niet nemen! Oke misschien dan, nee niet!

Passen, ja passen! Hmmm, zit een bobbeltje bij buitenkantje voet in beide schoenen. Duwen wrikken, nee gaat niet weg. Ff op lopen, spiegeltje, spiegeltje, ja staat wel aardig, niet top. Nog ff lopen, tjee dit zit lekker zeg... De veters gingen eigenlijk niet zo goed dicht, tong tekort. Als je ze niet goed strikt snijden ze in het vel van je wreef. Nog maar eens aan en uit. Sokjes aan, sokjes uit. Met sokken: prima voetgevoel. Eigenlijk gewoon net zo goed als de schoenen waarop ik gekomen ben, maar dan wel groot genoeg. Is dit een goede vervanging of niet? Dit zijn gewoon mijn volgende nieuwe sneakers. Voor de komende 10 jaar. Ha, 10 jaar, dat is 7 eurie per jaar, 60 cent per maand, 2 cent per dag. Ja kom op zeg, moet ik dan op blote voeten verder in het leven?

Nope, is me nog teveel geld. Budget is 50, dit is 20 meer. Dat moet anders. En ze zijn wel mooi afgeprijsd van 120 naar 70. Toch is dat geen reden om ze zonder meer te kopen. Ok, ik doe wat ik nooit doe, ik ga afdingen! Meisje komt langs: "en lukt het een beetje?" Ik zeg: "ja redelijk". "Oh redelijk? Dat klinkt niet positief. Wat kan ik doen om daar goed van te maken?" "Ik heb wel een idee", zeg ik. "Deze schoenen zitten nog een tientje boven mijn budget, het is het allerlaatste paar. Ik betaal 60 euro en je bent meteen van de schoenen en mij af." Ze gaat het vragen aan de manager.

Met een stalen gezicht komt ze even later terug en begint een wollig en voorzichtig betoog. Ik vraag meteen of ze mijn dag nu goed gaat maken, of dat ze een poging doet om mij de put in te praten. Ze komt ter zake. We hebben een deal als ik hun enquete invul op de site, dan de voucher van 5 euro print die ik daardoor krijg en die aan haar geef. Dan doet de manager er nog 5 euro af en heb ik ze voor 60. Hahaha, precies goed dus, ik ben geslaagd. En het boek onderhandelen staat nog in reservering bij de bieb. Die reservering kan ik dus afzeggen, oh nee, morgen misschien de volgende les.

Of ik de schoenen neem is nog niet zeker. Ik heb geen smartphone en kon niet ter plekke de enquete invullen. De bieb waar ik heen gesneld ben om voor 17.30u terug te zijn in de winkel, ging al sluiten toen ik aankwam. Morgen kan ik terug met de voucher. Ze staan een dagje apart voor me. Het ging niet om de schoenen, het ging om de lol van de deal. En die lol heb ik al binnen!

Geen opmerkingen: