maandag 9 juni 2014

Parasiet

In vele soorten en maten komen ze voor. Op allerlei plekken kun je ze oplopen, in tropische landen, in zee, in het bos, op de hei, of gewoon thuis. Parasieten nestelen zich in, aan of op je en eten van je mee. Dat hoeft je niet in de weg te zitten. Toch kan je ongemerkt schade oplopen.

"What you don't know, can indeed hurt you."

De afgelopen twee jaar heb ik continu diarree gehad. Eind vorig jaar is vastgesteld dat ik besmet ben met Dientamoeba fragilis. Een parasiet die nestelt in de dikke darm. Veel mensen en met name kinderen dragen deze parasiet met zich mee. Zoals gezegd: je hoeft er geen merkbare last van te hebben. Maar toch...

Deze parasiet voedt zich voornamelijk met zetmeel uit je voeding. Toen ik in maart rigoreus alle zetmeel van mijn menu schrapte, verdween mijn diarree binnen 2 dagen. De parasiet is niet weg, hij is alleen niet meer in staat om mijn darmen zodanig te verstoren dat ik dagelijks diarree heb. Die diarree ging de afgelopen twee jaar gepaard met enorme vermoeidheid en een dramatisch tekort aan vitaminen en mineralen. Het lijkt erop dat ik daar nu langzaam van herstel.

Geen opmerkingen: