woensdag 7 november 2007

Verklaring

Het is weer herfst. Een feest om op stations rond te lopen, als je houdt van haastende mensen met een kwade blik. Niets dan vertraging bij de NS vandaag. "En gisteren ook al": hoor ik iedereen vertellen. Tja, ik reis maar sporadisch met de trein, voor mij is het een spannend avontuur. Wanneer ik drie keer op een ander perron ben geweest om van Amersfoort centraal naar Vathorst te komen, begint bij mij de irritatiegrens ook te naderen.

IMGP6473

Vanuit Utrecht gekomen met de intercity, heb ik in Amersfoort nog een wachttijd totdat de sneltrein uit Amsterdam komt om 17.27u. Dan ben ik nog niet thuis, maar al een half uur onderweg. Die trein laat echter op zich wachten en al snel heb ik een alternatief: de stoptrein naar zwolle die uit Utrecht komt, 17.42u. Om de minuut roept men om hoe de status van de trein naar Vathorst is: 10 minuten later. Nee 15 minuten later. Nee toch 10 minuten, NeeHee, 20 minuten. Ik zoek naar borden waarop de trein naar Zwolle op staat. Niet te vinden allemaal intercities, ook met vertraging. Alle vertekschermen staan te "blinken": vertraging, vertraging. Vertraging, Vertraging! the musical. Man, wat is dit.

Dan: de intercity naar Vathorst van 17.31u heeft een zodanige vertraging dat deze niet zal rijden. Huh? Welke trein is dat dan weer, die van 17.31u? Ik ga meteen bij de minister klagen dat de NS de dienstregeling ad-hoc heeft angepast. De trein van 17.31u naar Vathorst. Die trein moet nog gemaakt worden! De trein naar Zwolle: nog niets bekend. Op geen enkel perron ook maar iemand officieel van de NS om uitleg te geven over de sitautie. Mensen die van hot naar her rennen. Wat een puinhoop.

Ik besluit dat het genoeg is geweest! Genoeg is genoeg, te laat is te laat, maar die waardeloze communicatie erover is toch o zo "gisteren". Dat hadden ze toch nu zo goed voor elkaar bij de NS? Niet dan? Ik loop naar de loketten en vraag met een enorme glimlach waar ik kan klagen. Nou hier klinkt er in koor, twee dames kijken mij met een brede lach van oor tot oor aan. Zeg het maar, waarover wil je klagen. Oei, denk ik: dit kan heel lang gaan duren. Ik kies toch maar voor het meest voor de hand liggende en laat de regering, Geert (Wilders), Rita, de euro, de luchtvervuiling, files, de belasting en God even zitten. Ook de vertragingen boeien mij niet zo: als er maar goed geinformeerd wordt is het best te harden. Ik krijg echt de volle aandacht van deze twee schatten. De top heeft het goed voor elkaar: hou het gerommel op de vloer dan hoeven we helemaal niet ons best te doen ECHT iets te veranderen. Kwestie van de klacht afleiden, dat scheelt een hoop inspanning. Het komt nooit meer goed met deze NS en de spoorwegen in Nederland, niet met dit politieke blaseje klimaat, Nederland is volgevreten. Het verval is al ingezet.

Lachend verlaat ik het ticketkantoor en ga op een bankje verder zitten genieten van de chaos. Een meisje naast mij vraagt verwonderd: "Waarom doet u dat, die foto nemen?". We praten wat en lachen om de toestand. Eindelijk verschijnt de trein naar Zwolle op de borden: 17.42 +15minuten. Hahaha, alle treinen hebben vertraging. Ik loop om 10 voor zes naar het perron op mijn gemak, als ik'm mis maakt het me ook niet uit, ik ben toch al te laat voor het avondeten. En dan heb ik echt een reden om naar Lobbes te lopen voor een biertje. Wanneer ik op het perron sta te wachten komt aan de overkant de sneltrein van Amsterdam naar Vathorst binnen. Deze is nu wel op tijd...

Geen opmerkingen: