zondag 21 maart 2010

Nut van chaos


Één kaartje alsjeblieft.
-Wat voor een kaartje?
Gewoon, een kaartje. Een van die daar.
-Die zijn voor de spits, die zijn nu niet geldig.
Oh, jammer. Dat zijn wel de goedkoopste.
-Waar moet u naartoe?
De stad.
-Dan had u deze moeten hebben, met drie strippen. Die goedkoopste hebben er maar twee, voor één zone. Daarmee kom je niet in de stad.
Maar die zijn voor in de spits begrijp ik? Wanneer is dat dan?
-Tot negen uur. En van vier tot zes.
Van vier tot zes??? En als ik om vijf voor vier instap?
-Dan moet je deze hebben, kijk een enkeltje. Kost één euro vijfentwintig. Maar als je die kiest en je reist vaker, dan kun je beter deze nemen. Negen enkeltjes voor een tientje, betaal je maar één euro elf per keer.
Oh ja, maar alleen buiten de spits dus?
-Nee ze zijn ook in de spits geldig, maar dan betaal je meer dan voor een spitskaartje. Die zijn vijftig cent voor twee strippen, en vijfenzeventig cent voor drie strippen.
Tot negen uur en tussen vier en zes. Euhh, ik raak de weg een beetje kwijt.
-We gaan zo weer rijden.
Welk kaartje heb ik nu dus nodig?
Waar moet je zijn in de stad?
Ziekenhuis.
-Dan moet je dus overstappen. Het is na negenen, buiten de spits, dus dan krijg je deze kaartjes.
Maar die zijn wel veel duurder! Één euro zestig voor twee strippen en twee veertig voor drie! Dat is ruim drie keer duurder dan in de spits!!!
-Ja, ik heb het ook niet verzonnen. Van mij mogen jullie allemaal gratis mee, maar dat vindt mijn baas niet goed.
Als ik de volgende keer ga, dan kan ik met die spitskaartjes reizen? Daarmee kun je wél overstappen?"
-Inderdaad, maar alleen vóór...
Negen uur
-en...
tussen vier en zes.
-Inderdaad, dan is 't het goedkoopst.
Oke, dan maar een kwartier eerder opstaan. Kan ik de bus van kwart voor negen nemen. Scheelt mooi één euro vijfenveertig, en met de spits terug is dat twee negentig. Bijna vijftien euro per week!
-Als u elke dag reist, kunt u beter een abonnement nemen, dat is vaak goedkoper.
Ook in de spits?
-Dat weet ik niet, dat zou u even moeten navragen bij Connexxion. Wacht, hier heb ik een kaartje met de servicenummers.
Oh, dankje wel.
-Dus maar zo'n kaartje met drie strippen doen, da's dan twee euro veertig.
Nee, kijk ik heb nog een strippenkaart. Stempel er maar drie af. Zo kan het toch ook?
-Inderdaad, en dan kost het maar één vierenveertig.
Wordt jij niet helemaal gek van al die kaartjes?
-Er zijn er nog meer, op de streek heb je ook dalkaartjes. Lijken op de spitskaartjes maar zijn één vijftig en twee vijftig. Voor twee en drie zones. En natuurlijk: niet vóór negen uur en niet tussen vier en zes.
Om het makkelijk te maken...
-Nog even en dan gaat alles met dat ding daar.
OV-Chip? Werkt ie al?
-Soms.

Geen opmerkingen: