woensdag 11 juni 2014

I did it!

YESSSS! I did it!!!

Zojuist heb ik 3 kwartier op straat gespeeld en gezongen, op de kruising van de Kortegracht en de Langestraat,. Hè hè, nu ben ik straatmuzikant!
En het mooie is: ik ben de eerste in Amersfoort die daarvoor een vergunning heeft! Sinds vorige week heeft Amersfoort namelijk een ontheffingsregeling. In het centrum, op het Eemplein en het stationsgebied mag je zonder ontheffing niet optreden. Tot voor kort was het vrij.

Het heeft me wat moeite gekost om deze info te achterhalen, in eerste instantie werd ik door de receptie van het gemeentehuis weg-gestuurd met "ik weet niet hoe dat zit, en ik hoef het ook niet te weten". Na een belletje met betreffende afdeling ontving deze meneer me daarna met open armen en alle egards. Ik hoefde niet te wachten en kreeg meteen een zitplekje bij een balie waar de betreffende ambtenaar me heel gelukkig verwelkomde met: u bent eerste voor wie we een vergunning voor straatmuziek gaan maken! Bij het afscheid heb ik gevraagd of er nog een officiële foto gemaakt moest worden en waar het gebak bleef ;-).

Het spelen zelf was zenuwslopend in het begin. Natuurlijk kon ik ondertussen gewoon genieten van het heerlijke weer, alleen dat er niemand stopte om even te luisteren maakte het wel spannend: sta ik hier wel goed, klink ik niet vals?

Na 15 minuten reed er een patrouille wagen voorbij (in het wandelgebied!). Ik dacht: kom maar op, ik ben legaal! 5 minuten later 2 agenten te fiets die op een afstand gingen staan kijken en luisteren (denk ik). Ik heb Jailhouserock er maar even ingegooid. Een van de agenten bracht me een folder over straatmuziek en de aangepaste reglementen. Toen ik hem lachend vertelde dat ik al een vergunning had, wilde hij die meteen zien! Vervolgens hebben we wat gepraat over muziek maken, hij speelt drums in een country band, hahaha, wat is het leven soms toch weer simpel!

Nu ga ik zo het Eemplein nog even onveilig maken met wat ruige rock.

Hasta la musica!

RobT 2014

Geen opmerkingen: