woensdag 20 augustus 2008

Felenooit

Ik kom thuis, dinsdag. En bel natuurlijk meteen met iemand om mijn verhaal kwijt te kunnen en de toestand in de wereld (en ter plaatse) te vernemen. Dat is het laatste telefoontje dat ik pleeg. De dag erna doet mijn telefoon het niet meer. Ik krijg een in gesprekstoon en iedereen die mij belt ook. Terwijl ik nog niet in gesprek ben! Mailtje naar de provider (pfft, vroeger was dat gewoon je telecom aanbieder, of de KPN of eerder de PTT!), dat m'n telefoon het niet doet, maar dat ik wel kan internetten. Ik moet maar even bellen melden ze. Vermoeiend die gasten van de helpdesk, nooit zelf nadenken, maar gewoon hun protocollotjes afdraaien. MIJN TELEFOON DOET UT NIET!!!

Ik krijg een advies: haal de spanning eraf. Doe na 1 minuut de spanning op het glasvezelmodem. Het wat? Nou dat weet ik te vinden. En dan 4 minuten later de spanning op de DRG. Dat is dan het telefoonmodem. Moderne toestanden, apparaten voor van alles en nog wat, en dan heb je nog geen telefoon gezien! Vroeger: 2 draadjes, altijd spanning, altijd werken: simpel.
Ik volg de procedure, het werkt: voor 1 telefoontje. Daarna is het weer mis. Ik heb nog een keer contact waarbij ik de ander hoor maar andersom niet, en wordt nog eens gebeld waarbij ik niets hoor. Nog maar eens een mailtje, donderdag, en vrijdag weer eentje. Geen reactie tot maandag, ik zit al 5 dagen zonder telefoon. Dan: "we hebben uw oude mobiele nummer aan de monteur doorgegeven, hij belt u voor een afspraak." Dat werkt dus niet. Ik geef mijn nieuwe nummer door. Dinsdagochtend tussen 8 en 12. "Kan dat niet preciezer?" Ik ben een beetje klaar met die dienstverlenende bedrijven die veel geld kosten maar je wel heel erg directief een ochtend of middag thuis willen laten blijven om hun monteurs maximale flexibiliteit te gunnen. Ik ben toch de betalende klant!?

Het wordt uiteindelijk een afspraak om 8.45u en het begon met gezeur over een verkeerd telefoonnummer. Er is nog een boel te verbeteren in dienstverlenend Nederland, een heleboel! Dinsdagochtend, half elf: de bel. De monteur weet van niets, afspraak? Niet bekend. Binnen vijf minuten is het modem vervangen en werkt alles naar behoren. "Bekend probleem, deze modems zijn van het oude type die werken niet met de netwerk aanpassing die we vorige week hebben doorgevoerd." Ik gaap hem even aan: dat wisten jullie dus van tevoren?

Tijd om mijn 20 jaar oude typemachine uit de kast te halen en een ouderwetse klachtenbrief te gaan typen.

Geen opmerkingen: